Business is try and error! by shahrul hairy



Benar. perniagaan merupakan cabang yang sukar. Banyak yang perlu difikirkan bukan setakat keuntungan yang menanti semata-mata. Kenapa aku katakan sukar? Sukar bila seseorang itu memang tidak boleh nak berniaga!


Semua boleh dipelajari. Begitu juga dengan perniagaan. Aku lebih suka menceritakan pengalaman aku masa mula-mula terjebak dengan perniagaan.


Aku dulu berasal dari keluarga tak berapa nak mewah. Boleh dikatakan serba serbi cukup. Golongan sederhana. Cuma, apa yang aku suka tentang my family is, pelbagai business telah dijalankan around us.


My dad pandai memasak. Paling aku suka kalau my dad masak Mee Bandung. Memang fav 1 family lah kiranya. Then, my mom suka menjahit baju kurung. My dad kerja kilang dan pernah melihat beliau membuat nasi minyak dan lauknya ayam masak merah dan dijual di kilang.


My mom pulak, tempahan menjahit dari orang sekitar rumah. So, aku melihat suasana perniagaan itu sejak aku kecik lagi. Perniagaan bersama (family business)


Perniagaan berlegar dihadapan mata sejak aku kecil.


Nantikan sambungan cerita ni di lain hari. Penat sudah. As salam...

Share this:

0 comments: