Blogger dan SEO seperti kari dan ayam mamak! by shahrul hairy



Ada yang berpendapat, SEO tidak perlu dalam penulisan blog lagi-lagi blog personal. Aku tidak paham dan tidak mengerti sama sekali, apakah yang dimaksudkan dengan "blogger tanpa SEO" ini?


Pendapat aku yang bukan blogger utama dalam kedudukan carta billboard, pengertian aku adalah tanpa SEO blog itu akan "mati" atau bahasa lebih indahnya "berkubur" tanpa bilangan UNIQUE VISITOR yang memberangsangkan dan PAGEVIEW yang amat lah sedikit.


Jika bilangan FOLLOWER dalam blog lagi-lagi menggunakan Google Friend Connect menjadi ukuran sesetengah pegawai marketing department, aku rasa itu tidak cukup melayakkan seseorang itu menjawat jawatan "marketing officer" kerana banyak faktor lain yang dapat menentukan "ke-power-an" blog tersebut.


Alexa rank mungkin?


Lebih tajam dan tepat, Google Analytic! Yang ini patut mereka lihat dan nilai. Mungkin secara "kasar" atau main pukul rata yang mana blog punyai follower 10ribu ke atas, menjadi sasaran pengiklan-pengiklan untuk meletakkan iklan.


Berbalik pada tajuk utama, SEO merupakan 1 mekanisma dalam berblogging. Tiada apa yang salah dengan menggunakan tools ini melainkan jika menggunakannya secara keterlalu. Contoh?


Contohnya, kalau blog korang tulis pasal Pemancing Ikan di Malaysia, tapi tajuk atau tittle post semua main word "XXX" atau "porn" seperti "Tetek Ikan Tersembul" tak pun "Lurah Punggung Ikan Mayong" lebih kurang la. Kang lelebih kaa aku main SEO plak!


Fikirkan ya? cheers!

Share this:

4 comments:

Myvitrd said...

Dulu masa aku baru2 dlm blog ni.. Aku main bedal je tajuk entri.. Sekali dh lama2 tu org cerita pasal seo ni.. Rupanya tajuk tu penting untuk membolehkn google index kt punya post.. Dan kalau kebetulan keywords dlm tajuk tu yang memang org cari so beruntunglah entri tu sbb akan duduk dlm carta atas dlm google.. Bila aku kaji2 itulah kot yg d namakn seo

Ruby said...

Hi Shahroll,

Penulisan yang bagus. Itulah lumrah blogger. Dapat job simpan sorang, bila ada yang ingin belajar selok belok ber blog diajarnya benda yang bukan2. sedangkan blog dia tidak sebagus mana melainkan visitor geng bas sekolah. Dari visitor geng bas sekolah tu dah bagus dah. Tapi kenapa pula nak mengajar SEO tu tak boleh digunakan oleh blogger baru? Pelik betul.. Atau beliau tak tahu apa itu SEO? Hahahaha!

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Bro Mid:

Sama lah kita bro. Bubuh je tajuk apa yg kita nak kan? Now dah taw sikit2 pasal "SEO" la katanya kan, so just try la sikit2 kot sangkut dalam pencarian enjin Gugel ni.. uhuhuhuhu

Kena ngan gaya, mmg mantop =)

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Ruby:

Thanks. lumrah blogger? ke "adat" dalam blogger? haha konteks yg berbeza disitu =)

Geng Bas Sekolah mana2 komuniti ada Ruby cuma "masuk" tak masuk kepala sesama geng.HAHA!

Blogger baru yang TAK PAKAI SEO, jadi blogger org tertentu boleh maintain UP!

What the play? LOL!