Blogging tips: #1 Update it often! by shahrul hairy


Blogger yang bagus adalah blogger yang banyak membaca. BANYAK. bukan sikit-sikit punya membaca. Maka dengan itu, lengkapkan lah diri dengan pelbagai bahan bacaan samada berbentuk buku ataupun makalah yang ada di dalam Internet.

Menjadi seorang blogger adalah menjadi seorang journalis bebas yang berpegang pada etika yang sama dalam penulisan iaitu menulis atau menaip perkara-perkara yang BENAR. Bukan cerita KHAYALAN semata-mata (kalau blog personal, campur-campur) memang tiada masalah.

Berbalik pada tajuk, kalau seseorang itu telah ada blog sendiri, punyai ruangan sendiri maka kadar kemas-kini blog perlu diambil kira.

Contoh;

Mempunyai blog personal yang pada peringkat awal hanya update sekitar 50 posting setahun (sangat sedikit) dapat ditingkatkan kepada 200 posting sebulan dengan cara yang pelbagai. MAsalah utama blogger adalah IDEA.

Idea yang tidak dapat dijana oleh OTAK ketika blog baru dibina, sememangnya menjadi "keresahan" blogger. Jangan khuatir, idea dapat dijana dengan membaca pelbagai bahan bacaan yang telah diutarakan sebentar tadi.

Semangat+Keghairana dalam mengukuhkan blog anda adalah kunci UTAMA. Keep it up bloggers!

smile! =)

Share this:

0 comments: